Varför är det sån skillnad? Platsliggning!

En sak som jag verkligen avskyr är platsliggning. Ingenting annat kan få hjärtats pumpande att kännas så närvarande, Personligen kan jag höra varenda slag i kroppen, känslan av att tvinga sig att stå still för att domaren inte ska tro man gör Dubbelkommandon fast man egentligen bara har myror i benen.. Fördelen med att vi är i klasser där platsen är dold .
 
Jag kan alltid känna min hund inför platsliggning. Jag vet vad hon går för. Alla timmar, alla stadge övningar allt, det har jag lagt ner. Som en säkerhets åtgärd. Min hund gillar inte andra hundar. Valpar går väl ann. 
Men alla gånger under träning lösa hundar har kommit fram har skrämt henne. 
 
Därför är och var hon så övertränad när vi gick ut. och jag ljuger om jag säger att hon inte har hårda krav på sig att ligga kvar från min sida. 
 
Det har funnits tillfällen andra har gått upp på tävling. Jag minns särskilt en gång, en blandras i storlek dansk svensk började gå runt o nosa, närmare och närmare. jag tror inte det var mer än 1 meter mellan dom, hunden brevid hade redan rest sig men gick direkt till sin matte . Jag sa till Tävlingsledaren, min hund gillar inte andra. Platsliggningen bröts inte. 
 
Jag tackar gud för den tiden jag lagt ner i stadga platsen. Det hade lika gärna kunnat gått illa åt den lilla hunden. I den situationen kunde jag inte säkra att min hund inte skulle bita. Jag hade tur. 
 
Ja men varför tävlar du en sån hund då? 
Ja varför ? 
För att jag är helt inställd på att andra människor ska ta samma ansvar inför träning av platsen som jag självgjorde. 
 
Därför blir jag väldigt bestött varje gång min syster ringer och en hund än en gång har rest sig från platsliggningen hon deltagit i , i lydnadsklass 1. 
 
Hur kan det vara på detta sättet?
Jag vet att det jag skriver nu troligtvis rör upp irriterade känslor och må så vara. 
 
Vi som tävlar lydnad har ju alla en gemensam nämnare, vi gör det för att det ska vara roligt! 
Därför måste vi alla säkra just gruppmomenten för att också alla ska känna sig glada även efter sin första, andra tredje osv lydnadstävling.
 
Jag bryr mig faktiskt helt ärligt inte om den hund som rest sig bara varit glad. För jag vet ju själv, min hund är inte glad. Den hunden gör min hund rädd/osäker. Den förare som valt att chansa att sin hund ligger på platsen, den kanske raserar min träning. 
 
Det finns inga ursäkter till varför hunden reser sig. Jag tycker inte det. 
 
Sen finns det så klart grader. Går din hund direkt till dig?  skönt för oss andra, men samtidigt visar det på att din hund är osäker, du har inte tränat den tillräckligt trygg (eller har kanske hundar kommit fram till denne också i tidigare platsliggningar)? 
 
Det är inte kul att gång på gång få sin plats raserad på träning. att få göra om platsen med tre hundar mindre denna gången. att behöva ge dubbelkommandon för att ens hund vill inte mer.Det var ju precis otryggt här. Precis som förra gången för ett halvår sedan, för ett halvårs träning behövdes för att stärka hunden igen. 
 
Jag ber därför alla er lydnads folk, säkra era hundar!! För allas våras skull! 
Och snälla lydnadsdomare.bli hårdare vid rappotering av störning i gruppmoment! 
 
Det är för allas skull. Vår gemensamma nämnare ska vara rolig för alla! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0