Agilityövningar för en högtempad unghund..

Jag sitter och funderar lite. Så svårt det är att börja.. Så många alternativ till inlärning. 

Alla kurser och insikter jarra gett mig.. Får mig att tänka för mycket ibland tror jag. 

Mint blir ett år den 4 dec. Det innebär att nu närmar sig starten av inlärning i agilityns galna värld på riktigt, ! 

Jag planerar 2av2 på även på honom. Det är väl i princip det enda jag bestämt. 

Detta har jag påbörjat.. Och jäääääkla va skoj det var tyckte han ;) 

Jag börjar med att invänta hunden med ett lock framför mig. Minsta hint på att bry sig om locket klickar jag. 

Efter bara ett par gånger slänger han sig på locket. Jag klickar och matar flera gånger och bryter med ett okej kommando där jag lockar bort honom från locket och ger en köttbulle. 

Anledningen att jag väljer att påbörja detta och slalom är för att det tar längst tid att befästa fullföljandet av kontaktfältshinder och slalom. 

Ang slalom kör jag i princip samma metod. Jag väntar och klickar. Ibland går jag in och stöttar honom med hjälp av kroppsspråk . Detta på grund av att han är så hög i nivå, och tanken är inte att skapa stress utan att han ska växa i självförtroende med känslan att kunna själv. Nu har ju förvisso denna killen ett bra paket självförtroende men ändå :p 

Han är faktiskt väldigt duktig på detta med även om det går sakta fortfarande och så, men man får ju också tänka att han fortfarande växer och ännu inte är röntgad, 

Det knepiga med denna killen är farten. Han vill öka för jäkla fort, och det ser jag redan nu efter att kört raksträckor 4-5 gånger att han kommer börja riva om han inte inser värdet av att fullfölja hinder.  Nu  kör han ju självklart inte på mer än typ 20 cm så än är det ju inget problem, men han har lätt för stress och slarv. 

Vi har tips på att hoppa en 8 , och även ha hinder på båda sidor om oss och träna sida att hoppa på, svårt att förklara. Men mer planer har jag faktiskt inte i dagsläget. 

Hoppteknik går bort, där är raksträckor. Och han har en fin hoppteknik. 

Har ni tips på lugna övningar mottages det tacksamt. 

Nu är det dags för en ny jobb vecka sen kommer en väldigt spännande helg :) 
Fredagen skall vi fläta paracord halsband på klubben, lördag blir vi aktiva inom klubben bjudna på middag och på söndag är det kick off för instruktörer i lenhovda . Kul! 

Idag har vi tävlat rally.. 

Jarr fick 60 nånting ( 2 frestelse frestade på raken) bland annat. Sonic fick jag bryta med för han fick anfall, min lilla kille :( 

När jag kom utanför ridhuset med Jarr hände en intressant sak , som gjorde mig lite glad och stolt över mig själv. 

Jag ger jarra fårskinnskampleksaken ( ville inte störa inne i ridhuset )
Då säger en man:" det gick väldigt bra förstår jag"

Nej det gick skit svarade jag. 

Men intressant tanke. 
Visste min hund att det gick skit ? Hade hon behov av att veta det ?

Givetvis hade hon inte det. 

Jag har provat med jarra att låta barsk, att ta bort belöning när hon ballat ur på agilityplan. 
Det gör varken till eller från. 
Det får bara mig att känna mig ledsen. 

Därav känns vår planerade vila väldigt skön ( vi har en tävling kvar i år) 

Jag längtar mig tillbaka till känslan vi hade i början , förväntningarna, pirret, spänningen. Ja ni vet ! 
Och den ska jag försöka finna nu under vår tävlingsvila. Hur det går får ni väl följa här. :) 

Jag har också shoppat en ny begagnad 6 meters tunnel :) 




Vi hörs mina vänner ! :)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0