Att vara perfekt...?

För ett par månader sedan började jag störa mig på allt hysch hysch som är här på nätet. Den där grejen med att alltid bete sig perfekt, vara den perfekta hundägaren , aldrig gå emot ordningsregler eller lagar. 
 
Jag pratar om diverse forum nu. 
 
Jag är själv en relativt slapp hundägare. Jag har mina hundar lösa på tomten trots det är råddjur på kalhygget ibland. Hundarna jagar till tomtgränsen. dvs dom stannar kanske 50-60 meter ifrån råddjuren och ja råddjuren sticker ju för dom hör skallet... 
 
Jag har också ett jobb jag försöker sköta. Sen jag inte hade annat val än att jobba shift får dom varannan vecka va hemma 8,5 timme ensamma. 
 
Jag läser så mycket och ser så måna "attaker" på vad folk tycker går emot normen och det stör mig.
 
Varför ska jag skämmas för att mina hundar är hemma 8,5 timme i fyra dagar varannan vecka? 
Mina hundar får precis vad dom behöver, dom har varken stress eller understimulering.. Dom är fina i kroppen och i lagom nivå. 
Ändå ska folk sitta o tjaffsa om att dom säkert lider i tysthet. 
 
Mina rutiner när jag kommer hem från förmiddagspasset är att öppna altanen o bära ut mina växter. Då är vi ute cirka 40 min (hundarna lösa).. Ändå får jag säga till Jarra att gå och kissa efter en halvtimme för det glömer hon när hon lagt sig med sitt gokartdäck. 
 
 
Det finns en miljard såna här exempel..
 
Jag vet förut när jag bara hade en hund och hör o häpna, han var oförsäkrad! Det skulle hackas på. man skulle informera hur mycket det o det kostar och att jag aldrig kunde lösa det och jag var så självisk och hit o dit.. . 
Ingen tog hänsyn till att oavsett kostnad hade jag kunnat betala det. 
 
Nu tar ju inte jag såna saker personligt då jag dels faktisk är utbildad inom hund o lag både genom min utbildning som hunddagisföreståndare samt inom min instruktörsutbildning inom sbk,
 
MEn det retar mig att främlingar så himla ofta tror att dom ska lyckas sätta folk på plats. Och att dom har en sån enorm kunskap och värst av allt, att de själva är perfekta. 
 
Varför kan vi hundfolk inte bara respektera varandra? ta hänsyn och faktiskt läsa det som skrivs utan att tolka in egna värderingar i saker och ting?
 
 
Hur många människor släpper egentligen inte sin hund lös ibland i skogen där dom tror det är ok? Hur många låter egentligen inte bli att plocka upp en och annan bajshög för man glömt påsen? 
Hur många har inte haft hunden i bilen utan att ha den fastspänd? 
 
 
Sådär nu har jga gnällt av mig lite på de här fjanterierna. REspektera varandra gott folk :)
 
Övrigt i veckan har vi tränat :)
 
 
Och nyttjat kamplusten i vattenspridare. Man får lura henne ibland för att få i henne vatten ;)
 
Nu ska jag ut o antingen ta en powerwalk eller köra canicross, får se lite hur vädret är i skogen, onödigt o ta slut på hundarna. Inatt blir det övertid, imorgon träning på nybro och på Söndag tävling i halmstad :)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0