Saker jag har lärt mig.

God morgon mina vänner. Allt bra? Själv mår jag toppen. 
 
Idag tänkte jag att jag skulle  skriva lite om det här med ledarskap och vad jag tror på. Detta på grund av den enligt mig felaktiga bilden som ofta finns hos hundägare.
 
Jag har med Jarra fått uppleva många saker, Jag har fått lära mig så himla mycket under tidens gång. 
 
Jag har sen början alltid avskytt Cesar Millans metoder. Just för att jag anser att han inte kan läsa hund öht.
Cesar millan använder sig utav metoder som kan skapa en väldigt väldigt farlig hund. 
Varför ? Jo för att om en hund talar om för mig att du är för nära nu, jag gillar inte det . Genom att då kanske morra, sänka svansen och dra bak öronen eller rent av göra utfall då talar ju den tydligt om att jag är inte bekväm med dig på detta avståndet. 
 
Då har man enligt mig två alternativ.
1. Stärka hunden och göra den trygg i sådana situationer. Det kan ta lång lång tid och man kan troligtvis inte alltid lite på hunden. 
2. Man accepterar att min hund vill inte ha folk som klättrar på sig och jag tar ansvar för att se till att de inte går närmare än hunden klarar av. Det sistnämda gör jag med Jarra. Hon kan genom träning accepteras att bli igenomkollad. Men hon vill inte gosa med främlingar eller bli klappad av dom. Och mig gör det ingenting.  Hon är nöjd med att ha dom på avstånd. 
 
Det tredje alternativet som jag starkt är emot det är Cesar Millans teknik. Du trycker ner hunden, orsakar den smärta och tar bort det beteendet där hunden visar sina känslor. 
Varför jag då tycker detta är dumt? Ja kort o gott. Hunden slutar ju varna och som de flesta hundägare vet är att hunden varnar innan den biter. Tar du då bort varningen ja då hoppar det ju vidare till nästa steg. = Du har skapat en farlig hund. 
 
Jag funderar mycket på det här med ledarskap och dominans. Jag har ingen vidare utbildning i ämnet, har läst lite etologi osv som har krävts för min hunddagis utbildning. ÄVen mentalkunskap osv men inte så jag är särskilt insatt i andra hundar än de jag har mött.  
 
Men den hund jag lärt mig mest på är min egna genom mycket hjälp från hundfolk runt kring mig (ingen nämd ingen glömd).
 
Mina tankar kring dominans är att det är inget problem för mig. Jag tror inte på dominans mellan hund och människa. Varför?
För att jag konkurrerar inte om deras halla torrfoder, jag konkurrerar inte om deras märgben. Jag konkurrerar inte med löptikar etc. Jag är ju en annan art helt enkelt. 
 
 
Många har säkert emot att mina hundar går först genom dörren, att de ligger i sängen, att de vill tvångsgosas osv.
 
Ska jag vara helt ärllig, eller rättare sagt om vi bara läser meningen :
 
"Om jag går först genom dörren, då förstår min hund att jag bestämmer "
 
Huh? ÄR det bara mina hundar som är glada att de ska få gå ut? inte sjutton bryr de sig om jag går sist först eller brevid, de har ju bara en glad minnesbild av hur kul det är ute. Sen att man vill ha en lugn hund när man ska gå ut, det är en annan femma. 
 
"hunden håller tassen på dig" 
Jaha ? Min 29 kgs malle sover med huvudet på mitt hjärta varje natt. Inte fasiken tror jag hon har någon onskefull plan med det. Ofta om Jarra tar med tassen på mig så säger hon ju att hon vill göra nånting. 
Och om man gör en jämnförelse, ett barn som står o tjatar visst handlar man i den situationen? Min hund vill ju göra nått med mig, är det verkligen fel? 
Sen ska det givetvis inte gå till överdrift men det ska ju inget göra. 
 
Sen är jag ingen köttbulle maskin heller. Jag tror på att för att få en trygg hund krävs en fast men mjuk hand? Logiskt va ;)
 
En hund blir tryggare av tydliga regler. OCh av att veta ja och nej. I alla fall i min värld. Jag har inga problem i att ta i min hund om så krävs. Att ta tag i min hunds halsband och sätta henne ner. Det dör hon inte av. 
 
Att ge ett kommando för att bryta någonting funkar ibland, då kan man ju även belöna kommandot. 
Men mycket tror jag också på att ignorera. att inte göra stora saker av nånting litet.. 
 
Tänk tillexempel. hur många hundar kan bära en pinne kontra apportbocken? 
Troligtvis kan alla hundar bära pinnen.. Men vi har gjort apporten värdefull och krånglat till allting. 
 
Det blir i vanlig ordning ett luddigt inlägg när jag öppnar upp min hjärna, den är ju lite konstig:P
 
Men jag hoppas ändå att budskapet når fram. 
Sluta tänk på era hundar som konkurrenter. DEt är en familjemedlem med en hjärnkapacitet som cirka en 3 åring. 
 
 
Har du problem med ägande? Ja men ge hunden 20 ben i stället för ett då, ge den trygghet i att veta att det alltid finns där och det tas inte bort. vad är problemet om du inte kan ta benet inte vill du ha det eller?
 
Ha i åtanke att mitt inlägg nu rör den större massan, inte speciella fall.. 
 
Att sammarbeta med sin hund och se en som ett team är en fantastisk känsla , att hela tiden kriga mot den trotts att det egentligen inte finns nån anledning skadar bara realtionen och gör en inte särskilt välmående inombords. 
 
Inte fasiken trycker du in ett finger i revbenet på ett barn när det inte sköter sig? 
"man ska inte jämnföra hundar och barn"
Jo jag gör det. Båda är försvarslösa. 
 
Ha det fint mina vänner, ps kolla barcelona DAhlian, så nöjd jag är med den! Vi hörs:)
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: olivias | mode, foto & vardag

så fin bild!

Svar: tack, jag är väldigt stolt över den :D
emmelie rydell

2014-06-16 @ 13:37:43
URL: http://olivias.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0