Tankar om tävling+ vardagsliv.

Hej mina kåmpiiisar, 
 
Idag har jag i vanlig ordning funderat lite medans jag duschade. Ja, duschen är mitt tankeplace. Troligtvis därför jag tycker det är så tråkigt att duscha. :P
 
Tankarna kom lite till det här med tävling och hur mycket man tävlar.
 
Som ni som känner mig vet så tävlar jag ganska mycket, speciellt med Jarra som egentligen är inköpt som en ren tävlings/träningshund (å soff hund och värmedyna så klart) 
Och ibland när man pratar med andra eller läser andra bloggar så diskuteras det och tycks en hel del om hur mycket man tävlar osv. (man ska inte tävla för mycket, inte starta hunden för tidigt)
 
Min första tanke är kring det här med att utsätta hunden för tävlingar. För det första så förutsätter jag att man kan lite grann om sin hund och vet hur känslig den är osv innan man går ut att tävla. Dvs man förbereder den för vad som komma skall. 
När jag börjar min träning oavsett gren så börjar jag oftast med mina hundar själv. dvs jag har ingen störning alls. Därefter utökar jag störningen , kanske med min andra hund, sen främmande hundar osv.Går nån kurs. 
Därefter tar jag ut hunden på inoff tävlingar där man oftast får belöna hunden. 
Sedan debuterar jag på en off. 
 
Jag tycker att gör man denna träningen rätt och bygger upp en trygg hund som inte behöver lägga så mycket fokus sedan på omgivningar och platser. 
Sen är vägen dit så klart olika lång för olika individer. 
 
Och har man dessutom i tankarna att man lär hunden och gör den säker i momenten så kan jag faktist inte förstå varför folk hetsar upp sig över åldern på hunden eller hur mycket man tävlar. 
 
Jag hade personligen inte tagit ut en 10 månaders o tävlat med om den varit som Jarra, men hade den varit lugn o stabil hade jag säkert gjort det. För mig har mognaden ingenting med ålder på hunden att göra utan det handlar snarare om dess trygghet. 
 
Samma sak där med antalet tävlingar. Vad spelar antalet tävlingar för roll? Bryr min hund sig inte om vi tävlar eller tränar idag varför ska andra göra det? Givetvis fattar mina hundar när vi tävlar agility ex när det är så mycket publik, liv och rörelse, men varför skulle dom bry sig om det? Dom är där för att jobba, köra agility något som dom älskar. Och dom vet inte om dom gör rätt eller fel, för matte är alltid glad där oavsett rivning, vägran,disk eller klassvinst.
 
 
Min text är troligtvis svårfattad och luddig, detta beror på att min hjärna är sån. Jag tänker en miljon tankar och sen delar jag bara med mig av en tredjedel av dom. Men jag hoppas ni förstår hur jag tänker. Kort och gott:
 
Förbered era hundar och gör dom trygga så spelar det ingen roll om ni står ensama på apellplanen, blir bedömda på apellplanen, tävlar på agilitybanan, tränar på agilitybanan, åker buss osvosv.
 
Hundarna förlitar sig oftast på att matte/husse har koll och avspeglar oss. 
De defekter vi får/har fått i våran träning beror på felaktig inlärning, för snabba tecken eller otydlighet med vad vi vill. 
 
Bygg upp en trygg stabil hund så kan du tävla den bäst du vill. För ni arbetar tillsammans i eran bubbla, inte i med hela hallen eller med publiken. 
 
Sådär, nu har jag ventilerat det :P
 
 
Sen ska jag tillägga det, att mina egna hundar är inte perfekta ännu, utan Jarr kan trissa upp sig när hon ser andra köra agility osv. Men detta är en tävlingssituation och något jag faktiskt får träna på just tävling. MEn detta är ändå mina tankar kring det hela. 
 
Hundvärlden borde spänna av lite mer överlag, vara kompisar med varandra och ha kul med sin hund :)
 
 
Vi har nu också fått varmvatten hemma igen. behöver jag säga att det är typ skitskönt? ^^
 
Här kommer lite bilder från veckan :)
 
Schäfern på bilden tillhör Anna med bloggen :
http://annaomizti.dinstudio.se/
 
 
 
Imorgon tävlar vi årets första agilitytävling. En pinne kvar i ettan i båda hopp och agility.. Vi kommer ösa. :)

Kommentarer
Postat av: Elin o Olle

Väldigt bra skrivet :)
ja ser tävlingar som en träning, de e iaf så ja vill att ja o min hund ska se de :)
sen blir de såklart skillnad med publiken o sen mina nerver ;)

Min hund e 2.5år, han tävlade i sommras någon inoff o KM, nej han e inte tävlings mogen, ja ville se hur han va i tävlings samanhang, en av tävlingarna sluta med att vi bara körde halva banan sen sprang vi in i mål :D då vi ska ha kul, han ser ingen skillnad på halva eller hela ;)
men nu har vi inte tävlat o lär inte göra fören han mognat på sig lite mer :)

Svar: Det låter som du gör helt rätt :)
emmelie rydell

2014-01-18 @ 02:06:28
URL: http://teamtollare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0