Nyårslöfte

Jag har funderat lite på det här kring nyårs löfte. Att börja träna mer är en grej jag kommer göra, men det är för att ge hundarna en bättre chans till att få en förare som pallar med bättre på träningen och det är inget löfte utan nånting jag kommer göra när jag hinner utan krav, 
 
Sluta snusa kommer jag inte heller göra för det känns som det är en mänsklig rättighet som jag gärna lägger mina pengar på även om folk kan tycka det är lite bortkastade pengar. 
 
Nej, mitt nyårslöfte skall vara att bli mer struktuerad i min träning, att ha bättre delmål,mål och dokumentation. 
Jag övervägde ett tag att skapa en ny blogg som inte skall delas, detta pga att jag har cirka 70 läsare per inlägg men sällan nån som kommenterar. Detta gör att jag får känslan av att vara lite "kollad" , men samtidigt är det väl en av poängerna med att ha en offentlig blogg?
 
Önskvärt hade egentligen varit att folk bollade inlärningsideer med en, och tankar som "varför blev det såhär"? 
 
Men i mina inlägg har jag varit otydlig med vad jag faktiskt gör och tränar. Jag skriver aldrig steg 1, steg 2 osv. 
 
Detta är nånting jag ska försöka förändra. 
 
Jag skall försöka vara tydlig i vad jag gör, och varför. MEn det kommer också dyka upp dagar med bara bilder, där motivationen att skriva inte är på topp. 
 
Idag är den den 1a januari 2014 (känns konstigt att skriva) Jarra har idag fått spåra. Jag tänkte jag skulle ha nån slags "grundmall" för vad som skall besvaras på och den kommer här. (för spåret idag då)
 
Väder: Grått höstväder med uppehåll
Underlag: granskog olik tät och skogsväg
Längd: 500 meter
Antal apporter: 4+slut. 3 hittade+ slut
Antal vinklar:6
Återgångar:0
Steghopp: 0
Spårläggare: Annan
 
Posetivt: Hon höll bra fart i spåret, kändes noga, slutade aldrig jobba. tog bra vinklar förutom sista vinkeln där hon gick vid vägkant och det vinklade över kanten. Ringade efter 4 meter. Problem efter en sten, spårläggare mindes inte marken, hon drog åt "fel" håll, hon ville verkligen dit, jag litade på henne och det var rätt. Bra matte! 
Negativt: En missad apport som låg vid ett träd strax innan en vinkel. Analyserade noga på ett ställe vad som luktade, höjd nos därefter mot skogen. Mycket vildsvin på området men samtidigt är hon van att spåra vildsvinsmark. Nånting var det i alla fall, väntade ut henne och hon fortsatte i spåret. PRoblem vid sista vinkeln. 10 meter efter vinkeln låg slutapport. MEN inte hennes fel. Spårläggaren hade hängt en vimpel vid vinkel och den nosade hon rätt på såklart vilket störde henne, annars tror jag bilden hade sett annorlunda ut. 
Nästa gång:1 återgång. Träna att vinkla precis vid fallna stockar. Lägga en godishög på oväntat ställe. 
Upptäckte: Vilken skillnad det är på hennes säkerhet i spår på ex skogsväg/åkermark och skog. Hon är bra mkt tryggare ju mindre växtlighet det är, Inte konstigt när hennes första spårår gick ut på att enbart spåra åker. 
Omdöme: Vilken fantastisk hund jag har. Trots jobbigt löp just nu så höll hon lågan och glädjen uppe. Duktig malledutt.! :)
 
 
Medans spåren lades passade jag på att träna lite Rallylydnad med Sonic. Vi körde mest lite rep på stå, sitt framför och gå runt och sitta fot. På grund av att vi tränade så lite kommer jag inte lägga ut någon mall eller så. 
Men jag får ändå ta lärdom av att inte ha belöning i handen vid stå, lillen ställer sig då men retningen är för stor.
Nästa träning med honom får vara att lägga ut skyltar och träna på att gå bana.
 
 
Här kommer bilder från dagen :
 
 
 
 
 Gott nytt mina vänner! :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0