Bollade ideer, Rutan, vittring och ingångar,

Hej hallå. 
 
Det är lite synd om mattes hundar när hon har långledigt. får knappt vila. Lyckligtvis har matte två att träna. 
 
Efter att tränat med Frida här om dagen konstaterade hon att Jarra kan inte rutan, utan Jarra kan springa 10 meter rakt fram och stanna. Detta köper jag och tror ligger mycket sanning i .Därför började vi idag träna lite annorlunda. 
 
Moment: Rutan lk 3
Tränat tidigare: Föremål i rutan
Tränade idag: Target i form av lock då Jarra tidigare trampar lock inför agilityn.
Upplägg: Vi började med att bara trampa target, med riktning mot rutan, ganska snabbt var vi i rutan. Jag ändrade mycket min position,till rutan och belönade bara i eller bakom rutan. 
Mål: Mål är att hon ska söka rutan oavsett var jag placerar oss
Att tänka på: Att inte bryta de regelbundna förberedelserna vi redan har. dvs att jag på väg mot rutan säger "nu ska vi köra rutan" detta gör henne mer uppmärksam. Att som idag träna på olika avstånd och flera skick efter varandragör att matte slarvar. Försöka hålla ut utan att ge dubbla kommando,men jag tillät detta då det var första gången på detta sättet. 
Upptäckte: hur osäker hon är bara man vinklar lite så hon inte kommer rakt på.
Nästa gång: Repetera precis som idag då jag vill att hon verkligen ska förstå vad vi pysslar med. Försöka få bort dubbelkommandon. 
 
 
Vittringsappotering har vi kört lite tidigare, men avslutade i väntan på LP 11 . DAgs o ta tag i det igen. 
 
Moment: Vittringsappotering klass 3
Upplägg: En hög med kottar som ligger ute på marken, en skalad kotte bär min lukt. Och denna göms i "högen"
anledningen till detta är för att Jarra förknippar de vanliga apporterna med spårapporter och markerar rätt gör hon ju men hon lägger sig med den mellan tassarna precis som matte lärt henne ;)
Tränat tidigare: Vi har tränat detta lite tidigare och började då minska antalet kottar. 
Tränade idag: precis som i början dvs en kottehög med en skalad kotte i som luktar matte. 
Mål: att de skall bli utbytta till apporter som hon hämtar noga men med bra fart. 
Att tänka på: Att inte gå för fort fram och att inte göra för många repetetioner efter varandra. Var noga med att titta så det är rätt kotte och inte bli för säker redan i början då det blir risk för felbelöning.
Upptäckte: Jag hade glömt hur tuggvänliga kottar är och kommer från och med nu redan jobba med ingångarna på låsta käkar. 
Nästa gång. Minska antalet kottar. 
Stegringsplan: börja blanda in vanliga apporter och lägga kottarna på rad. minska ner till 6 kottar. 
 
Inkallning med ställande aldrig provat
 
Moment: inkallning med ställande lk3
Upplägg: kommendera stanna och se om hon köper det, belöning bakåt
Tränat tidigare: inget
Tränade nu: ställde upp henne för inkallning, ropade stanna när farten var uppe. kastade belöning när hon hade stannat. Och hon bara köpte det.. 
Mål: ett snabbt ställande utan tveksamheter på om jag skall kommendera stanna eller inte. Alltid full fart fram och full fart stopp. 
Upptäckte: Att hon faktiskt kan kommandot stanna oberörd av min placering
Nästa gång: Ha någon med mig som kan räkna hennes steg, svårt att bedöma när man ensam står framför. och därefter fundera ut en plan. 
 
 
Sonic mot LK1!
 
Moment: Linförighet
Tränat innan: Ja med annan förare. 
Tränar nu: Om från början. 
Upplägg: träna ingångar dvs jag säger fot och han skall självständigt ta sig in vid min vänstra sida utan hjälpkommandon. Vi påbörjar även starter då jag klickar när han är "med" mig i starten. Vid ingångar ger jag han kastbelöning en bit ifrån mig för att jag inte ska behöva flytta mig när han på nytt söker sig till position
Mål/Delmål: Ingångar, starter, högersvängar, vänstersvängar, helt om och raksträckor. 
Upptäckte: Att med hjälp av klickern kan jag träna utan att ha köttbullen som han så gärna följer. Vara noga med att ignorera den frustration han ibland uppvisar i form av skall och lekinviter. Sonic kan och jag kan kräva rätt positon utan att ge han hjälp!
Nästa gång: Repetetion av ingångar och starter. 
 
Moment: Inkallning
Tränat innan: Ja med en annan förare
Tränar nu: ingångar samt stadga
Upplägg: De få gånger jag kallar in om han sätter sig snett inväntar jag att han skall korrigera sig själv. Bygger han upp frustration ger jag honom kommandot fot.  Jag går också tillbaka och belönar flera gånger. kanske 80 % av alla "inkallningar"
Upptäckte: Ett moment som bara behöver finslipas
Nästa gång: Träna stadga. och ingångar. 
 
 
Moment: Platsliggning
Tränat innan: Ja med en annan förare
Tränar nu: Stadga. Nedläggningar
Upplägg: Han ska lära sig ligga i alla miljöer, inte bara där magen är torr. Han lägger sig redan ganska fort och rakt. Sonics största problem här är att han gärna reser sig i förtid när jag placerat mig brevid honom . Detta kommer vi träna genom att jag kommer återgå, belöna att han ligger och sedan lämna igen. Jag kommer  även stå kvar brevod honom en längre tid och belöna flera gånger. 
Nästa gång:repetera dagens träning.  Dvs nedläggningar och att jag kommer upp vid hans sida och han ska då ligga kvar
 
Senare idag kommer jag troligtvis träna fjärren med Jarra, men jag vill bara träna korta stunder just nu då vi är i inlärningsfas med det mesta. Bollade lite ideer med Frida igår och vi kom fram till att planka är bättre att nyttja som kloss i fjärren då den ligger stabilare och samtidigt är ett annat material än targeten för kontaktfält :)
 
Bilen besiktades idag och hade lite småfix som behöver ordnas bla lite fel inställda lysen samt abs lampa som behövs släckas och en spindelled. 
 
Imorgon blir det spår och på söndag Lydnadskurs för ullrika :) 
 
Ha det bra mina vänner:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0