Kursdag 1.

Hej alla vänner, allt bra?
 
Själv mår jag toppen förutom att jag vaknade vid nio -_- Sov morgon tänker ni men ha i åtanke att jag var vaken till 3 och kommer vara vaken ännu längre idag. Blä. :) 
 
Dagen igår började inte sååå bra..  
När väskan va packad o hundarna kissade och matte gick till bilen fick hon en mindre chock:
 
 
Skitkul när man ska iväg på kurs i hässleholm. Ringer pappa, dom har båda bilarna på öland och den andra är avställd. Att köra hästlastbilen var inget allternativ. 
Ringer vidare till min farbror som också har många bilar men nästan alla avställda. hans fru är iväg med ena bilen och resten är lastbilsreggade -_-
Ringer vidare till Elvy Karlsson och får låna hennes merca. Åka bort till henne (vi bor typ 1 k från varandra eller nåt sånt, det är i samma by:p) och far mot hässleholm.
 
 
Kursen igår gav mig många aha, och funderingar. Jag är lite avis på Kristina över hennes självklara tänk och förmåga att förstå hundens linjer, önskar jag var lika duktig på det. Det är faktiskt väldigt skönt att träna för någon som dels har en hund som är lik Jarra, och en som verkligen ser vad man behöver träna på. 
 
Vi började med att träna framförbyte , hon kan ju det så vi började peta lite i det i steg mot att bli lite mer perfekta.. Så jääää*la skitsvårt det blev. Mitt problem är att jag tar för små steg . Större steg=längre yta så enkelt det kan låta. Att ta ett längre steg.. 
 
Ni kommer få se i filmen de flesta utav de omtag jag gjorde. En gång lyckas jag snubbla över mina egna fossingar. Stackars malle får bara va med som åskådare och provhund på hur jag ska va.  Men det är väl som dom säger. När hunden väl kan hindrena hänger det på föraren. 
 
Vi hade också en sträcka med blindbyten. Jag köra ju sällan blindbyten med Jarra av den anledningen att det gör väldigt ont att få 24,5 kgs malle i knäväcken om man är för slö. 
Vi noterade hur hm hur ska man uttrycka det, jag är väldigt hård i mina handrörelser typ, jag går från att "huta med höger arm till att huta med vänster" tex så kan man nog säga. Jag likssom bankar och är väldigt tydlig.  Det behöver jag inte vara längre , så vi tränade mer på att jag ska flyga flygplan, likssom suuusa med högerarm, lyfta vänster i samma veva så det blir ett smidigt och lugnt sidbyte för hunden.
Ni kan se i filmen där jag skrivit målbild., det är ett av blindbytena som jag är nöjd med.  
 
 
Direkt efter blindbytet kommer en "månvals"  Också en ny sak vi fick lära oss. En teknik jag mycke väl kan ha stor användning för. 1,2,3  japp det minns vi nu.  'nyttigt för oss, Och speciellt nyttigt för mig att fatta att jag kan arbeta nära hunden, jag behöver inte skicka henne 200 mil,  jag behöver inte springa röven av mig, om jag bara lär mig fatta linjer. ! 
 
Vidare till en raksträcka där sista hindret inte ska tas, enklare än jag trodde. Också en tanke, varför ska jag alltid försöka underlätta, lura hunden fast hon kan ändå? en blindbyte och hon löser det så fint. Kanske för att blindbyte inte finns med i mina tankar o min planering oftast.  
 
in i tunneln och därefter dubbla framförbyten en linje som gick snett som var lurig. Ett nyttigt tips jag lärt mig, att ställa mig vid tunnelns utgång för att se hundens väg. smart! 
 
Vidare till ett bakombyte. Min hund kan inte bakombyte på hinder. Jag har helt enkelt aldrig lärt henne det..
Det fick vi träna lite på. 3 gånger med Kristina som leksakskastare så hade hon lärt sig det. Vad stolt jag blir över denna hund. Hon är verkligen helt otrolig! 
 
Sen är det väl inga konstigheter försen vi passerar en tunnelingång. Jag hade aldrig vågat prova Kristinas tips där ensam, men Jarra köpte det så himla fint o bra och gjorde inte fel en enda gång.  vidare och prova en japan, dubbla blingbyten kan vi säga. Det tog en stund innan mina hjärnhalvor började förstå hur det skulle va, inte för att det är så krångligt egentligen, men en trött hund och en lite utsliten matte = problem att tänka höger och vänster, ännu en sån sak där man bara sätter käppar i hjulet för sin hund, men matte måste ju lära sig annars kan hon ju inte visa. 
 
 
Därefter var banan slut. En snabb ombyggnad sen var det dags för en lite tävling oss kursare mellan. Jag trodde jag var näst sist sen när en del kört säger Jonas, jaha nu är det du Emmelie, detb var jag inte berädd på kan jag säga. hade fattat att vi skulle vara efter medium hundarna ^^ Springa ut o hämta Jarra och dra in henne på plan.  En klött malle stod där inne. Jag tänkte vi öser på och det gjorde vi också. Hon följde så fint o bra och fick snabbaste tiden . 
 
När alla sedan kört säger Jonas : Nu ska vi testa hur väl ni planerar för er hund, ni ska springa med en låtsashund och få så nära er första tid som möjligt. 
För mig är egentligen sånt väldigt jobbigt , att se löjlig ut när folk tittar, men jag höll lite tyst om det och kom fram till att alla andra gör ju så det är bara att köra. Och det gick faktiskt väldigt bra. JAg var ganska nära. Hade 0,9 sekunders fel på mitt lopp med Jarra och mitt lopp med låtsashunden. Det kändes jätte kul. Även om det kanske var en del ren tur i det hela.  Så bra. 
 
 
Nu inväntar vi kursdag nummer två, idag är Jonas instruktören, det ska bli spännande att se vad han hittar på. 
 
Här kommer en Youtube film på dagen : 
 
https://www.youtube.com/watch?v=9piqFUoMWYY&feature=youtu.be
 
 
Ha det bra mina vänner :)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0