Dag 2- Presentera min(a) hundar.

Dag två i utmaningen blir att presentera mina hundar. Jag börjar med min första.
Det här är Sonic
 
 
Sonic är en blandras av papillon, chihuahua och tib spaniel. Han är född 2011-03-06
 
När jag efter att hela mitt liv tjatat om att få en hund beslutade jag mig för att köpa en direkt efter studenten. Jag hade inte mycket kunskap på den tiden (såklart) och jag hittade en gullig hund på blocket. Det var så jag hittade min blandras.  Mica som han hette då skulle omplaceras för hans ägare hade blivit allergiska. ;)
Jag ringde på honom och var och hälsade på honom. Han var bland det mest bedåårande jag sett. 
Tyvärr hade jag inga pengar när man precis tagit studenten så jag ringde pappa och frågade om jag fick plantera gran åt honom. Jag minns inte riktigt om det var en krona per planta eller 50 öre. Men jag jobbade ihop och samlade in 6 500 på bara några dar och åkte sedan stolt och köpte min första hund!
 
 
Ni ska inte tro att jag kunde nånting om hund. Ingenting hade jag handlat för han hade massa tillhörigheter som jag köpte med. JAg fick snabbt lära mig att en liten valpis vet inte att den ska sova i sin bädd bak i bilen och ganska snart klättrade han igenom ratten när jag körde. Inte bra. Men på något sätt lärde sig min lilla vapendragare att framsättet var hans place och tankar på bur eller dylikt fanns inte. Sonic gillade ju sitta fram..
Han följde med mig överallt. Även om omgivningen troligtvis ansåg honom riktigt jobbig. Men jag såg inga hinder i det. Han var ju min lille hund. En av bilderna ni ser här är han till och med inne på en tatueringsstudio.
 
¨¨
 
Tankar på hundslagsmål fanns inte heller.  Så många kompisar fick han. 
 
  
Han var väldigt frysen som valp. 
 
Var väldigt busig.
 
 
Här fyllde han två år
 
 
 
Sonic blev också sjuk, en risk man får ta när man köper blandras.
 
Sonic har brosk i var sida  av luftstrupen som inte slutar växa. Han är inte opererad för detta efter inrådan av vetrinär. Brosket sitter för långt in och gör det till en mycket komplicerad operation. Vi kommer om vi skulle behöva operera honom avvakta tills det blir extremt. I dag lider han inte av detta. När han går upp i stress eller har för tunna koppel låter han som han har noskvalster och det är den enda biverkningen som är av detta. Han glömmer bort det om han får en gotte oftast eller om man masserar strupen. 
 
 
När matte jobbade på södra var Sonic antingen hos pappa eller hos min syster. 
Pappa hade då tre tikar. Vid löptider var han hos min mamma i stället. Tyvärr bor mina föräldrar bara 3 km ifrån varandra. Den vägen hade vi gåttmånga gånger jag och lilleman. Min mamma visste att Sonic kan man ha lös. Sonic däremot tyckte sig känna doften av löptik och sprang 3 km genom skogen. Detta resulterade i 2 valpar. 
Jag kan ju ärligt säga att pappa inte var överförtjust i att det blev valpar. inte jag heller iofs men jag fick ju inte redan på det försen långt senare. En hane och en tik blev det. Ginza som tiken heter bor kvar hos pappa och Spyro som vi döpte hanen till bor hos min halvbror och hans familj så valpara såldes aldrig vidare. 
 
 
 
När han blev äldre påbörjades en träningskarriär.Vilket omgivningen verkade mycket nöjda med ;)
Det var min faster Ulla som snörade in oss på det här med agility.
 
 
Här var han på vår första tävling i simrishamn. Jag hade inga problem med att tävla han där. Jag visste inte hur det skulle gå till men det visade mig Sonic snart. 2 hinder sen sprang han ut från banan , raceade runt lite bland tälten och folket där. Mycket nöjd. 
Därefter tävlade vi i Emmaboda. Hans fösta lopp han inte diskade sig i, Idag är tävlar han klass 2.
 
 kolla vad glad ja var :P
 
På senaste tid har vi också snörat in oss på det här med rallylydnad som han tycker väldigt mycket om. 
Han har två kvalificerade resultat i rallylydnad.
 
 
 
Sonic har också blivit utställd på blandras utställning. 
 
När Sonic var i 4a års åldern beslutade vi oss för att leta ny hund. Malinois var rasen. 
Jarra flyttade sedan in till oss. 
Hennes första resa var till My Dog. Hon var inte riktigt nöjd med att ställas ut.
   
 
Jarra är inte riktigt bekväm med folk men har varit ganska mycket med ändå och miljötränats.  
Hon har alltid varit väldigt bunden till mig.
 
Hennes första spår.
 
Idag är hon uppflyttad till lägre klass. 
 
Hon gillar bada. 
 
Hon är uppflyttad till lydnadsklass 3 och innehar titlarna Lp 1 Lp 11
 
 
 
Hon är uppflyttad till Rallylydnad fortsättning och innehar titeln RLDN
 
 
Hon tävlar också agility och är i agilityn i klass 2 och i hoppet klass 1 med en pinne kvar.
 
 
Det var lite om mina hundar. Orkade inte riktigt beskriva mot slutet :P Kanske kommer jag fylla på detta inlägget när vi kommer hem från träningen i guldhunden idag. Vi får se. :)
Ha det bra mina vänner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0