Dag 18 – Tik eller hane?

HEj mina vänner,allt bra? Själv är jag något trött, nyss hemma från jobbet, var o lämnade bilen på verkstaden innan jag åkte hem. Lika bra å få det gjort!. På torsdag får jag min nya ruta med sen är det dags för besiktning.
 
Igår var vi på föreläsningen för Tobias Gustavsson från SWDI (en av författarna till boken spårhunden och lukterna) Va häftigt jag tycker det är att sitta och lyssna på en person som innehar så mycket kunskap!  Det var min andra föreläsning för honom och jag tycker denna va lika intressant som den första.  
Den viktiga leken hette det. Han drog även in lite på det här med spår, kamp, förväntan, konflikt förare-hund och tjutande hundar.  Är imponerad hur man som han som besitter så mycket kunskap fixar att dra in lite på massor av ämnen utan att förlora den röda tråden. Mycket nöjd!  Skrev som en tok gjorde jag också i vanlig ordning.  ^^ // Emme nörden. 
 
Jaha, tanken är ju nu att jag ska skriva tik eller hane här då innan jag går och nanar. Mallen är lite konfunderad för våra vanliga ritualer är följande:
Pappa vaknar
Pappa rastar vovvar
Pappa åker till jobb
Mamma kommer hem
Mamma ger resterna från matlådan
Mamma går och lägger sig. 
 
Mamma sitter ju nu framför dumrutan och mallen väntar tåligt i sängen. Sonic har upptäkt en pipgris på köksbänken som han fick i julklapp och kör arga leken med den. Förlorar den kommer den troligtvis hoppa ner från bänken till honom. Typ,
 
Jaha, åter till ämnet! 
 
Jag har ju då en hane och en tik. Så jag har ju egentligen valt att ha en hane o en tik. Min nästa hund kommer att bli en hane. 
Anledningen till det är att jag inte vill riskera nån slags konkurrans mellan Jarra och nya vovven. 
Dock kommer jag inte köpa en ny hund försen Sonic är borta. 
Anledningen till det är att jag är orolig att flocken inte skulle bli harmonisk. Min ras är malle, och det är en ganska så skarp ras. Jag vill inte riskera några konflikter. 
 
Sonic är boss i detta hemmet och bestämmer övervägande över Jarra i allt.  Jag gissar att en hane kan känna konkurrens av Sonic speciellt vid löptider. 
 
Jag finner tikarna något jobbigare, mindre jämna i humöret. Vilket inte är konstigt med alla hormoner. 
Men samtidigt har jag en hane som är väldigt  påverkad vid tikarnas löp. 
 
Det jobbiga är skendräktigheten. Det är en "risk" man tar som tikägare .Jag personligen kan inte tävla lydnad med Jarra under skendräktigheten för hon är inte riktigt med. Hon är loj, nosig, döv osv. Däremot i löpet är hon i sitt esse. Går som en klocka. 
 
Summan av kardemumman är nog att en hane är lättare att påverka ang löp o dylikt, men samtidigt tror jag den är bra mycket "hårdare" , men jag upplever malle tikarna som mycket mer energiska och lite stissigare än hanarna. 
 
 
 
Nu ska jag nana, ha det fint mina vänner! :)
 
I morgon kommer frågan:
Dag 19 – Varför har du hund?
Dag 20 – Ditt mål för 2014

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0