Dag 12 – En ras du skulle vilja ha

Jaha, idag kom dagen då alla mina vänner fick reda på att jag är en rasrasist. För mig finns egentligen bara mallen, både nu sen och i fortsättningen. Det är en ras som passar mig som handen i handsken så jag kommer troligtvis aldrig byta. 
 
Ibland ser jag såna där små bedååårande sällskapshundar och tänker va fräna, men det är aldrig nånting jag skulle vilja ha att träna med tyvärr.  Jag är ju annars lite små förtjust i Millis Dansk svenskar.
 
Terriers är för envisa och egensinniga för min smak. 
 
Bullhundar (amstaff o dylikt) har för lite motor för min smak. 
 
Vinthundar är för tråkiga för mig.
 
Jakthundar är inget av intresse för mig
 
Polar hundarna är för egensinniga
 
Fågelhundar är i viss mån roliga pga deras vänlighet mot folk
 
 
Kategorin vall och boskapshundar är den som faller mig i smaken. 
 
Jag hade i värsta fall kunnat tänka mig att ha en lite smidig bruksavlad schäfer. Jag har träffat några schäfrar jag tycker om men tyvärr inte som passar de sporter jag håller på med. Som bruks och lydnadshundar finns det en del duktiga, men agilityn känns inte en schäfer som den optimala hunden ;) 
 
Holländsk herdehund är väl egentligen den hund som ligger närmast min kära malle, jag har sett en del duktiga agilityhundar men de erfarenheter jag har från tävling i lydnad o bruks så ser holländarna inte varken lika föriga ut eller att ha den motor som mallen har. Det finns säkert och ja jag känner till Arko.  Men nja, dom tilltalar mig faktiskt inte riktigt heller även om jag gillar färgen. :P
 
Men hade jag varit tvungen att välja så hade det fått bli holländaren.. 
 
 
 
 
Kelpin är också en ras jag i värsta fall skulle kunna tänka mig, men mja, Jag är nog fast vid mallen for ever and evaah, :P
 
sen ska man självklart vara medvetna om att det är inte att jag inte tycker att de andra raserna inte duger eller liknande, det är bara det att de andra raserna passar helt enkelt inte mig även om de passar andra människors livstil super bra :)
 
Nu börjar vi ladda upp för kursen här hemma. Min julklapp ska utnyttjas i helgen. Har verkligen sett fram emot det här. Det är en agilitykurs för Kristina och Jonas som väntar i helgen. Ska bli så kul med inspiration. 
:D
 
 
 
I morgon kommer frågan:
 
 Dag 13 – En ras du inte vill ha
 
Känns som ni redan fått svar på den ;)
 
Ha det bra mina vänner :)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0