DuMSÖmn, Tvätt och träning :)

Hej mina vänner , allt bra?
Själv vaknade jag 20 över 5 idag. Jätte kul.. 
 
Har tvättat lite o så. Tråkigt att det är mörkt ute vid den tiden.jag gillar ju inte mörker^^ Vid sisådär 15 minuter över 7 blev Sonic rastlös och började ta grejer (Vilket han gör när han vill träna)
 
 
Tog ut Jarra först.
 
Körde Jarra först. Fokus på rutan. Igår stördes hon av avståndet och struntade i mitt kommando och stannade innan vilket inte var ok. Så vi tränade med att jag ändrade meter mellan 6 meter till 15-20 meter. Hon löste det bra idag. 
 
Beslutsamhet till att vara motiverande funkar så bra, att jag inte alltid går ut med den känslan??
 
Hopp sitt hopp funkade faktiskt super också. Jag jobbar på att få bort bollmotivationen och belönar därför bara det fulla momentet. Nån halvsekund/sekund tar det och hon gör en sväng med huvudet för att dubbelkolla. Men med mer erfarenhet tror jag det kommer gå bort inom det snaraste. :) Dock en olat hon har fått är att rätta till rumpan när hon kommer tillbaka i position. Ska nog köra en liten hjälp där ett par gånger med fiskekroken så det inte blir en ovana, 
 
Idag blandade hon ihop stanna med läggande.. Körde lite repetetion och hon mindes och blev mer uppmärksam. Tränat lite för mkt på bara det kanske. Köra rep på de båda nästa gång också så hon håller sig allert. 
 
Appotering körde jag bara en gång då motivationen var fin. 
Och detsamma med fjärren. Körde inte hela momentet utan belöningsöverraskade. 
Gick bra faktiskt. MEn skulle behöva träna med störning för att se att hon fixar behålla koncentrationen på min låga ton.
Lf körde vi också, tränade lite extra på vänstersvängar. De satt fint. 
 
SEn tränade vi lite kf. Först att jag sprang med och förbi, hon trampade inte riktigt 2+2 utan hon hade tassarna på kanten första gången, resterande gånger satte hon super. Sen mindes jag min läxa med externbelöning framför för att behålla farten. Körde ett par gånger med att jag stannade bakom. Så här ser det ut när jag inte triggar henne nu :
 
http://www.youtube.com/watch?v=im0ilwKmyGs&feature=youtu.be
 
Som ni ser går det för sakta så vi har en bit till mål ännu :)
 
Avslutade träningen med ännu ett skick till rutan. Hon var lite trött och bibehöll inte riktigt farten. Men hon gjorde det hon skulle och får ett godkänt av mig,
 
 
 Det kallas självbelöning för en agilitytok ;)
 
Platsliggning medans matte hämtar saker inne.
 
 
DEt börjar kännas lite trist att bara köra samma belöning. Dags o ta till kampen nu tror jag. Tills magen är ok igen :) Vet inte hur magen är ännu då hon bara rastats lös idag. Ska gå en prommis sen när de vaknar igen och då får vi se hur magen ligger till. 
 
 
Sonic fick träna kf kan också. Men han är ju bara på första steget om man säger. Dvs träna locket. 
Vi har ibland en del frustration dvs han skäller ut migoch jag ignorerar , han ger upp och kommer på att han ska trampa. Men utskällningarna pågår inte så länge längre så det går bra framåt. Han tuggar ibland om jag är förslö med klicket men jag ignorerar det i dagsläget. Jag tror att när polletten är riktigt nerfallen så försvinner det av sig själv.
 
 
 Tog ett avbrott och körde lite lydnadsträning. Först tränade vi stadga i platsliggning, Korta pass på nära avstånd. Fram och tillbaka för att belöna samt belöna när jag står brevid och han ska resa sig. Det är hans största problem. Att han reser sig på tillbaka vägen. Blev många lyckanden. Och jag avbröt efter lite repetetion.
Körde lite fritt följ också.Med godisstyrning. Anledningen till det är för att sonic går gärna en bra bit ifrån pga han är rädd att bli stampad på . Bara lyckande här också. 
Överväger att börja klossträna honom för han har ingen super bra bakdelskontroll.
 
Vi tränade även på stadga framför hindret. Han vill gärna tjuvstarta och stadga behövs ju i allt. Hoppa kan han ju likssom. 
 
En inkallning körde vi också. Han sätter sig gärna med lite luft när han når fram vilket talar om att vi inte bör köra hela momentet ännu utan mer träna ingångar vilket får bli mål och fokus för nästa träning.  
 
Sedan tränade vi trampa igen. OCh nu hade han verkligen hunnit smälta det. Bara lyckande och bra mkt mer motivation. OCh roligt hade han hela tiden. 
 
Sonic får när han blir stressade nånting så det låter som han har noskvalster, Det kan han få ibland när han går in på agilityplan eller i lydnadsträningen.
Att han inte fick det idag tolkar jag så som att jag var tydlig med vad vi skulle göra och det var därför ingen frustration från hans sida. 
 
Superbra!
 
 
 
Igår innan jobbet var jag med om en sååå äcklig sak. Jag letade efter klövjeväskan på morgonen och kollar i ryggsäcken. hittar min apport som uppenbarligen inte varit försvunnen utan bara bortglömd av förvirrad matte.. Då visar det sig att det ramlat ut köttbullar där.. OCh fy fan va dom luktade. Mögliga och usch. Jag stoppade ju likssom ner handen där.Såå äckligt. Lukten försvann INTE med tvål!! 
 
Den är nu tvättad en omgång och ska in sen igen. Såå vidrigt. :P
 
Efter jobbet igår var vi på bio och tittade på berättelsen om pi tror jag den hette. En annorlunda film. Det varförsta gången på 3,5 år jag tittade på bio tror jag. 
Trevligt med lite vuxen tid utan de små ^^
 
Kläderna från ebk har nu kommit, fina blev dom va? :)
 
 
 
 
Nu är det ju också så att nyår närmar sig och därmed smällare.. 
Mina egna hundar är inte berörda, men många av de jag känner får till och med medicinera sina hundar pga rädsla. Detsamma gäller så klart alla vilda och tama djur...
Jag ber därför mina vänner att tänka till lite extra om de verkligen måste smälla på nyår och om ni måste smälla, gör det då snälla bara vid 12 slaget och inte innan eller efter.. Ta gärna en titt på denna sida också. 
http://upprop.fyrverkeribegransningar.se/
 
Ha det fint!
 
Emme

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0