Agilityhund goes brukshund. Apelldebut, uppflytt och klassvinst:)

 
 
Jaha. Och så var hela den där grejen med ångest genomförd. Ni vet den där jag fasat för i flera veckor. Eller mja inte alla vet kanske då jag mest gnällt på jobbet och till Ulla :p
 
Dagen börjar med lottning 08,30 på lesseboortens Bk. Nervös som en gnu var jag och förstod inte riktigt vad som förväntades av mig och hunden.  Lott nr 5.  Jarras Kullsyster Jilla fick nr 6 vilket innebar att hon och jag fick spåren brevid varandra och de tidigare lottnr fick på ett annat ställe. Vi åkte dit och väntade. Passade på att köra en budföring med hundarna. Funkade bra. Jarra var pigg. 
 
Sen var det dags.. Nervös till 100 fast ändå inte. Jag visste ju inte hur jag skulle bedömas. Lite frågor till tävlingsledaren om det är okej om jag gör så här och så. Kände mig tryggare, Vi går ut. Åkern har fortfarande frost över hela sig. Blir lite så där. Vi har inte tränat på frost för detta var ju första natten det verkligen frysit på.. Tänker inte på det.Släpper henne på spåret, repeterar i huvudet, vänta tills du känner markeringen i linan sen gå. 
 
Första apporten var svår, fick snoosa lite runt den  och gav en snedrumpa vid markering. Men hon fann den. Vidare, första vinkeln, Jarra dammsög spåret. super, får syn på något på kalhygget brevid, hög nos, håller sig kvar i spåret. Får inte stanna även om jag vill hon ska trycka ner nosen, avvaktar och går med, Apport två upphittad. JA, bara en kvar! Tänker för mig själv, bli inte självsäker nu, det kan vända direkt. Vinkel 2, ser inte var spårläggare gått. Litar på Jarra. Hon tar vinkeln. Spårar på, rakt in i en gräsdunge? hm tänker jag, har han gått där? Jarra är något skeptisk, undersöker. Godkänner, ja det var här han gick. Väljer den svåra vägen trots hon av bekvämlighet nog velat ta den andra.. Ut ur höga gräset, ett par meter till och hon markerar slutapporten!! Jippi :) 
 
Glad matte må jag säga! 
Betyg 10-10 med komentaren 11*1 Bra! 
 
 
Dags för Jillas spår,  
 
Även hon plockar 10an.  Så super kul! 
Domaren informerar då att våra 2 är dom som klarat spåret. De andra hundarna hade spårat jättebra sa han, men dom hade inte hittat apporterna. Jätte konstigt. Vi trodde han inte först. Kanske berodde det på frosten jag vet inte. 
 
Därefter hade vi lite tid över och körde en budföring, Ulla som mottagare.
 
Sen blev det dags för den riktiga budföringen. 
 
Jarra sprang och hälsade på det glada gänget som stod brevid oss vid min kommendering så det blev en nolla där ;) Mitt fel lite då jag först trodde jag skulle gå snett och sedan talade dom om för mig att jag skulle åt andra hållet, så vi skyller på förvirrad matte ;) 
Jag frågade om jag fick träna ändå och skicka henne och det fick jag och då satte hon det superbra :) Min duktiga tjej! :) Dock behöver vi "störningsträna" där lite med publik :) 
 
SEn var det Linförighet. 9,5-9,5. Ulla var ju skrivare åt den ena och han sa att det var synd hon satt lite snett annars hade hon fått en 10. Men jag är ändå superglad för dom poängen såklart känns väldigt roligt.
 
FRamförgåendet 0ade vi då jag gick ifatt henne. Detta beror troligtvis på att hon inte kan momentet ;) 
Och dom poängen hade jag räknat med :)
 
Platsläggande: 7,5 - 9. Skillnad där mellan domarna. Komentarer något sakta ner. 
 
Inkallande 10-10
 
Appotering 7,5-6,5 ändrar ställning, tugg. Jag tror att när Tl sa kommendera så rykte det i henne men är inte säker. :)
 
Hopp över hinder 8-9 sitter sakta.
 
Platsliggande 10-10
 
 
 
 
 
Poängen slutade på 256.50 och uppflytt och 1a placering. Min duktiga tjej så fint du jobbar <3
 
 
 
Ha det så bra mina vänner :) 

Kommentarer
Postat av: Erica

Jättegrattis till er!

Svar: Tack :D
emmelie rydell

2013-10-20 @ 19:10:36
URL: http://www.senapshund.se
Postat av: carita

åå, så roligt!! Grattis till uppflyttningen!!

Svar: Tack ja det känns underbart. :) Hur är det med vovven? Bättre hoppas jag :)
emmelie rydell

2013-10-23 @ 21:40:20
URL: http://caritashundar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0