Börja högt eller lågt?

Vi hade en diskution idag på väg hemfrån jobbet i morse jag och issa ang det här med att lära in lydnad och då särskilt fot. 
 
Vi har ju väldigt olika hundar och även olika erfarenheter. 
 
Lille Mint ligger ju väldigt högt i nivå, inte i stress, men högt. Jarra är ju också ganska vaken och uppmärksam. 
 
När jag har lärt in fot har jag lekt in det, gjort det roligt och naturligt. 
 
Även använt låst godishand på höften. Enligt mig har mina hundar bra attityd och bra position. 
(Lille Mint tränger ju men det var ju min målbild) 
 
Oavsett så har vi använt väldigt olika metoder. 
 
Detta är Summan av backa övningar. Enligt mig tog detta längst tid att lära in. Däremot har jag sällan problem med att hon går ur position. Denna träningen har ju varit utan krav i början. 
 
 
 
Lille Mints fot, inlärt med att först gnaga korv och sedan ganska snabbt byta till belöning armhålan. Han är mkt mer allert i fotgåendet. Snabbare med sittandet och helt om. han har ju också från början fått snabba belöningar då belöningen varit snabbare till hands.  Denna metoden har jag ju egentligen inte låtit honom tänka själv. 
 
 
 
Sen har vi Sonic, Sonic kan inte lydnadsfot utan "rallylydnads fot" och har uppenbart större problem med både svängar och att hålla position. 
Jag vet instruktörer som lär ut denna metod dvs du påkallar uppmärksamhet och berömer hunden. Inget jag rekomenderar om man vill ha en självgående hund i lydnad. Men i rally funkar det :)
 
 
 
  och slutligen en bild på en hund som matats vid inlärning 
 
 
 
Jaha , men vad vill jag säga med bilderna då?
 
Jo, att olika metoder funkar på olika hundar.. Det finns inget rätt eller fel i våran hundträning. 
 
Håller du med?
 
Det är bara o köra! :D
 
Vi hörs mina vänner. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0