Att hjälpa utfallshundar .

Alla har vi något problem med våra hundar , oavsett om den skäller när dörren plingar , kissar inne eller inte tål andra hundar . 

Oftast är  Det den sistnämnda som oftast skämms mest . Problemet ligger ju oftast blottat för allmänheten . 

Ibland känns det som instruktörer sviker  både privata och inom sbk . Därför tycker jag det är toppen bra att sbk numera anordnar kurs för just " problemhundar" . Så alla i samhället får möjlighet till att lättare få tips om träning . 

Hunden vi träffade idag var en rottis på 59kg 2,5 år som fått bryta kurser för sitt beteende . Jag skäms när jag får höra det , att ingen intstruktör hjälpt dom tidigare . I mina ögon var det ingen tokig hund , en trevlig grabb som hade ett av Sveriges vanligaste problem . 

Min Egna, jarra . Gjorde ju också väldiga utfall under sin unghunds tid . Så grova så jag funderade på avlivning . Men vi fick kunnig hjälp bland annat av en klubb kamrat och utav jarras fantastiska uppfödare som hjälpt oss mycket . 

Men åter till ämnet . 
Denna hunden visade vi hur skvaller träning går till , på sätt hamnar vi inte heller i konflikt med hunden och hunden lär sig att aha hund då får jag beröm eller gotta ! Givetvis funkar inte detta på alla hundar men denna hunden var mottaglig för som metoderna . 
Om tre veckor skall vi återkoppla . 

Sonic är ju en toppen hund för såna här saker då han med sin trygghet bara ignorerar alla typer av hundar . 
Kul att man kan hjälpa till :)

En bild på min partner in crime . Ulla blev inte fotad :p 






Kommentarer
Postat av: Sofia

Jag håller med. Så tråkigt om någon måste avsluta en kurs för att ingen hjälper dom. En sådan hund bör ju få extra mycket stöd och hjälp. Om problemen är mycket stora och det inte inryms i kursen att ta hand om borde dom ju erbjudas egen konsultation.

Svar: ja absolut, är ju en självklarhet också när man betalat massa pengar tycker jag, allt annat känns ju oförskämt :(
emmelie rydell

2016-01-18 @ 13:11:33
URL: http://www.echosierra.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0