Att knäcka en nöt!

Tjo mina vänner, allt bra i midsommarvädret?
 
Själv föredrar jag att ta det lugnt såna här storhelger. Vila upp sig och bara vara, man hinner det ju så sällan annars :)
 
Jarra och jag har haft ett problem en längre tid. Och det är momentet "framför och Backa" i Rallylydnad mästarklass. Det är väl egentligen detta som har hållt oss från att debutera. 
 
Jag har provat sjajping, vilket funkar super på Sonic, han tycker det är dunderkul! Jarra har likssom inte köpt det, och jag har trotts massa massa repetetioner där jag gått och börjat från noll varje tillfälle helt enkelt inte lyckats befästa och förstå vad jag menar. 
 
Jarra blir väldigt sänkt när hon inte förstår, hon är likadan i spåret om hon tappar den, börjar kräla och se ut som att jag gett henne världens utskällning typ. Blir hysterisk och börjar tugga på mig. Därför provade jag igår helt enkelt att gå emot henne , detta funkar ju, men jag upplever ändå så klart att hon känner sig lite pressad. (vilket inte är konstigt när jag genom kroppsspråk egentligen tvingar henne bakåt)
 
Men rally handlar om glädje och jag vill behålla den fina attityden hon har ! tog ett litet pause idag, la henne och tränade Mint, insåg att jag nog var i fel sinnesstämning även om jag inte försökte verka så. 
 
En kort stund av ingångar och träning i fritt följ med valpen tog jag upp jarra igen, satte ett hinder en bit ifrån väggen (ni vet som man tränar stegförflyttningar bakåt) och provade dra fram henne framför och klick gobit (det är ett av delmomenten innan jag kedjat) klick o gobit gör ju att hon bibehåller stående position. 
Därefter backa, och det funkarde så himla bra! kanske har jag hittat lösningen som passar just henne! inramat men inte trängd likssom. Toppen! Bra känsla!
 
Jag tror att hon har problem med backa på grund av sin storlek, hon har lite problem överallt med sin rumptunghet, men sån är hon byggd :) Sonic stutsar ju på fjäderlätta små tassar med hälften av hennes kroppsvikt :)
 
Valpen och jag fortsätter träna ingångar och fot.
 
ÄR inte riktigt 100 än i känsla i metoden jag använder, men jag ska ge det ett tag till.I min värld går det så fort och känns så slarvigt på något sätt. men samtidigt märker jag ju att han söker position.
 
Han har blivit duktig på att sitta framför och gå runt, men att ta bort handen vid sidan är en för stor retning ännu :)
 
Sonic körde jag dolda tunnelingångar med och jag måste bara säga att jösses vad han utvecklats min lilla goding :):) Vi tränade lite på wraparna också och måste säga att han även där fått upp sitt hindersug! skoj!! 
 
Trevlig Midsommar mina vänner. !
 
Jarra fyllde också fyra år igår :)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0