Dag 8 – Har du och din hund tävlat?

God morgon! igår hade jag o berra en härlig lördag. Först blev det hockey och en tråkig förlust men sen.. Det sista jag minns är att jag somnar vid typ halv nio på kvällen efter att ha bett honom ladda hem en film. Nu vaknade jag vid halv 6 på soffan och han hade inte släckt i huset, tänkte att han sitter väl o nördar i vanlig ordning men nää han hade ju somnat i andra soffan. Snacka om lördagsmys! ^^
 
Idag är jag avundsjuk på alla som tävlar i Karlshamn för jag önskar jag var med men tyvärr blev inte Jarra uppflyttad försen den anmälan var stängd. Sonic hade förvisso kunnat tävla men detär ju mallen jag satsar lite mer på om man säger. 
Idag har vi frågan Dag 8 – Har du och din hund tävlat?
 
Och ja jag och min hund har tävlat, eller rättare sagt båda mina hundar har. Jarra är ju inköpt som tävlingshund i första hand och Sonic och jag har tävlat i ett par år.
 
Sonic tävlar i agilityklass 2 och hoppklass 2 Agility. 
Det tog oss faktiskt nästan 4a år innan jag hittade hans racer knapp. Han kommer nog aldrig nå sm och kommer nog aldrig flyttas upp till trean men hans känsla på plan har förändrats enormt under de senaste åren. 
 
 
 
 
Jarra  är uppflyttad till agilityklass 2 och har en pinne kvar i hoppklass 1. Egentligen skulle hon varit uppflyttad men vi fick ett lopp bortdömt om folk minns Halmstad förra året. Vi var en av de tre nollade hundarna när domaren efter 40 starter bestämmer omlopp pga skaderisk. 
Jag kände mig så otroligt ledsen efter det. Det är enda gången jag faktiskt gått av en agilityplan. Inte för att jag var besviken på hunden eller så. Utan för att jag kände att jag var inte i rätt sinnesstämning för det här. Jag kunde inte tävla med en posetiv känsla och då det var det som jag tränade på där så beslutade jag mig att gå av planen. 
 
 
 
Sonic tävlar också Rallylydnad, detta är en sport som han verkligen fastnat för. Hela han bara lyser av stolthet likssom när vi tränar och tävlar och det är så tydligt att vi aldrig "misslyckats" eller haft problem under vår träning.  Sonic har tävlat 2 gånger och behöver ett till resultat för att bli uppflyttad till fortsättningsklassen.
 
 
 
Jarra har också tävlat rallylydnad. Hon innehar titeln RLDN och är därmed uppflyttad till fortsättningklass. Hon tycker dock inte att det är så värst kul , hon blir osäker när jag inte ger henne de tydliga kommandon hon behöver. Vi tränar lite på fortsättningsskyltarna just nu med och hon kommer nog få tävla fortsättningsklassen med men sen tar det stopp för henne. Det kommer i Avancerad klass in både fot på felsida samt honören där hunden ska ligga/sitta/stå i en ruta när ett annat ekipage kör. Då det andra ekipaget ibland går emot de som är i honören jag inte utsätta henne för det då det är väldigt utmanande för hunden. 
 
 
 
Sonic  har också ställts ut. Han gick vidare men då han inte ville visa sina tänder och inte var så social vilket han egentligen kanske inte är, inte så han visar aggressioner eller så utan han mer bryr sig inte om människor, det ligger likssom inte i hans intresse. :) Hp fick han i alla fall. 
 
 
 
Jarra har också blivit utställd, tyvärr för en utställningsmalledomare. Dom omusklade hundarna som såg ut som Jarra gick inte vidare trots handlerna tryckte in fingrarna i ljumskarna på dom andra så dom skygga djuren inte kunde fly. För mig var det väldigt osmakligt och inget jag kommer utsätta henne för igen då hon inte är bekväm i den rollen.  Very good har hon fått varje gång så det är ju inga dåliga resultat så men ändå.
 
 
 
 
Jarra tävlar också lydnad. Hon innehar titlarna Lp 1 och Lp 11 . Hon har ännu inte debuterat i lk 3. Jarra blev också klubbmästare i lydnad på Emmaboda bk,
 
 
 
Jarra tävlar också i bruksspår och är uppflyttad till lägre klass. Hennes debut gav en 10 på spåret och klassvinst. 
 
 
 
 
 
Och där var vi nog färdiga med detta inlägget. Skrytbloggar är ju alltid roligt. Typ. :)
 
Ha det så bra mina vänner, och lycka till ni som tävlar :)
 
Imorgon blir det : 
Dag 9 – Viktiga egenskaper när du väljer hund
 

Kommentarer
Postat av: Evelina - Hundvardag.se

Oj vad mycket ni gör. Så härlig variation!

Svar: Ja det är roligt,rallyn är en relativt ny sport för oss som kom in när jag på klubbens km bestämde att vi ska vara med och jag då upptäkte hur mycket min lilla blandras verkligen älskade det. :)
emmelie rydell

2014-02-10 @ 10:37:24
URL: http://hundvardag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0